Met hun geraffineerde patronen en prachtige kleuren geven tapijten interieurs al eeuwenlang extra cachet. Tegenwoordig gaan de oudste en zeldzaamste tapijten op veilingen van de hand voor recordbedragen. Minder oude exemplaren gaan echter veel moeilijker de deur uit. Je hebt duizend-en-een-nacht nodig om alles verteld te krijgen over de diversiteit van antieke tapijten.
Gezien zijn prachtige rode kleur en stevige structuur bekleedt koraal al eeuwenlang een ereplaats in de juwelierskunst. Koraal had ook een sterke symbolische lading, zowel in de mythologie als in religies. Tegenwoordig worden koraalriffen ernstig bedreigd door overbevissing, sleepnetten en vervuiling. Omdat dit natuurlijke materiaal blijft fascineren, wordt het nu nagemaakt.
‘Tot in maart in Maastricht!’ De internationale kunstwereld staat in de startblokken om deze traditie te hervatten. Wordt het na het uitdoven van de pandemie weer business as usual op de belangrijkste kunstbeurs ter wereld? Of kunnen we juist vernieuwing verwachten? Een gesprek met Bart Drenth, de nieuwe global managing director van TEFAF.
Daniel Brush is een van die wat mysterieuze kunstenaars. De Amerikaanse autodidact, gewaardeerd door een selecte groep verzamelaars van juwelen, overleed in de herfst van 2022. Hij laat een kostbaar oeuvre na dat niet alleen uniek is, maar ook getuigt van veel lef.
Germaine Richier, grande dame van de beeldhouwkunst
Een bronzen bidsprinkhaan met borsten, een vleermuis met gerafelde vleugels, koppels en krijgers. Of een imposante naakte vrouw met de titel ‘L’Ouragane’ oftewel ‘orkaanvrouw’, wat de bijnaam werd van Germaine Richier. Tijdens haar leven brak de Franse beeldhouwer als een van de weinige vrouwelijke kunstenaars internationaal door, maar na haar dood raakte ze in de vergetelheid. Pas de laatste vijftien jaar wordt Richiers bijdrage aan de kunstgeschiedenis meer en meer erkend. Het Centre Pompidou in Parijs spant de kroon met een omvangrijk retrospectief.
Acht jaar stug archiefwerk had De Standaard-journalist Geert Sels nodig om ‘Kunst voor das Reich’ te schrijven. Daarmee heeft België voor het eerst een boek dat het verhaal van de nazi-roofkunst vertelt. Wie oude kunst verzamelt, kan maar beter uit zijn doppen kijken. We vroegen de auteur om aan te duiden welke paadjes wel eens glibberig kunnen zijn.
Vrouwen en hun handtas lijken tegenwoordig onafscheidelijk, maar dat is zeker niet altijd zo geweest. Vroeger werd een vrouwentas vastgemaakt aan een ceintuur of weggemoffeld onder een rok. Pas vrij laat werd het een zelfstandig accessoire. De wraak was echter zoet.
Al meer dan een halve eeuw is ‘Vanitasstilleven met portret van een jonge schilder’ van David Bailly een van de favoriete schilderijen van bezoekers aan Museum De Lakenhal in Leiden. Nu is er een tentoonstelling, gewijd aan het fascinerende oeuvre van deze Leidse meesterschilder uit de 17e eeuw, aangevuld met werk van tijdgenoten als Dou, Lievens en Rembrandt.
De Amsterdamse kunstenaar Merijn Bolink ontdekt en creëert als een wetenschapper. Het gaat hem om het onthullen van ‘de ziel van dingen’. COLLECT bracht een
bezoek aan zijn atelier.
Wie zich meer dan oppervlakkig wil informeren over kunst en een betrouwbare leidraad zoekt in de kluwen van gegoogelde informatie, komt normaliter al snel uit bij het RKD-Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis in Den Haag. Over veel vragen hebben wetenschappers namelijk al langdurig en intensief nagedacht, gezien het veelzijdige aanbod aan kunsthistorisch materiaal, waaronder de persoonlijke archieven van gerenommeerde kunsthistorici of de digitale thematische ‘Studies’, die met enige regelmaat op de RKD-website worden gelanceerd. Zoals monografische en materiaal-technische studies, (deel)bestandscatalogi van internationale musea, bronnenonderzoek en de resultaten van thematische congressen. Van dit laatste getuigt de jongste digitale publicatie ‘The Big Picture’.
Johannes Vermeer, tovenaar met kleur, licht en perspectief
Schilderijen van Johannes Vermeer zijn zeer zeldzaam, en dat was al zo tijdens zijn leven. Nu verdringen museumbezoekers zich overal ter wereld voor zijn werk. Zoals de komende maanden op de overzichtsexpositie van de Delftse kunstenaar in het Rijksmuseum in Amsterdam. Maar zijn de schilderijen allemaal van zijn hand?
Een jaar heerst oorlog in het oosten van Europa. Oekraïne is ten prooi gevallen aan de expansiedrang van Moskou, een agressie die we al lange tijd niet meer hebben gezien op ons continent. Zoals altijd in oorlogen heeft ook het artistieke en culturele patrimonium zwaar te lijden onder het geweld. Maar wat weten we eigenlijk over Oekraïne en zijn erfgoed? Welke rol hebben Oekraïense kunstenaars gespeeld, onder meer in de avant-garde?
In 2023 wordt overal ter wereld de vijftigste verjaardag van het overlijden van Pablo Picasso herdacht met maar liefst vijftig tentoonstellingen. Een nieuwe generatie leert de grootste kunstenaar van de 20e eeuw kennen en stelt 21e-eeuwse vragen bij de Picasso-mythe. Kunnen we de kunst los zien van de kunstenaar en zijn cultus?
Vanaf 11 februari kun je in C-mine in Genk de tentoonstelling Enzo Mari curated by Hans Ulrich Obrist with Francesca Giacomelli ontdekken. Enzo Mari was een ‘designlegende’, volgens directeur Louise Osieka. En een eclecticus: naast ontwerper was de Italiaan ook kunstenaar, illustrator, architect, theoreticus, pedagoog en auteur van maar liefst vijftien didactische en politieke boeken.
Schetsen behoren tot de best bewaarde geheimen van kunstenaars. Ze ontstaan meestal in de beslotenheid van een atelier of in de natuur. Hoe vluchtig ze ook tot stand komen, schetsen getuigen van de spontane creativiteit van een kunstenaar. Soms zelfs op verbluffende wijze.
Sofonisba Anguissola behoort tot de meest getalenteerde portretkunstenaars van
de zestiende eeuw. Haar composities zijn vernieuwend, met levensechte figuren en een meesterlijke stofuitdrukking. Ze kreeg les van Michelangelo en schilderde onder meer aan het hof van Filips II. Hoog tijd voor een solotentoonstelling, vindt Rijksmuseum Twenthe.
Voor de komende anderhalf jaar is hij artist in residence voor de kunstcollectie van de Rabobank. Zijn eigen verblijfplaats is een natuurgebied dat grenst aan de schuren van de intensieve landbouw. Een wandeling en een gesprek met fotograaf Henk Wildschut over hoe je de problematiek rond boeren en natuur in beeld kunt brengen op een beschouwende en niet veroordelende manier.
Op de 24e editie van hedendaagse kunstbeurs Art Rotterdam tonen de boeiendste kunstenaars van dit moment dat schoonheid geen maat kent. Goede kunst is er te vinden op micro- en macroschaal.