Futuristisch, verbluffend, betoverend, te gek … De Nederlandse modeontwerper doorbreekt grenzen, werkt met nieuwe materialen en gaat in zee met kunstenaars en specialisten in diverse disciplines. Ze confronteert de mode ook met de problemen van onze samenleving. Nu het MAD in Parijs een tentoonstelling over haar houdt, vroeg COLLECT zich af hoe het zit met de modeverzamelaars.
Wat is er stijlvoller dan een paar manchetknopen om een kostuum
compleet te maken? Sommigen verzamelen ze zelfs. Nu de eindejaarsfeesten eraan komen en manchetknopen misschien een leuke cadeautip zijn, bekijken we dit tijdloze, voorheen uitsluitend mannelijke, accessoire even van naderbij.
Precies honderd jaar geleden publiceerde André Breton het Manifest van het surrealisme, een mijlpaal in de kunstgeschiedenis die tot op de dag van vandaag een onuitwisbare indruk achterlaat. BRAFA staat dit jaar in het teken van het surrealisme, een kunststroming die bekendstaat om haar onconventionele en droomachtige benadering van de werkelijkheid.
James Ensor, ‘een schilder die moet worden verdedigd’
In 2024 is het 75 jaar geleden dat James Ensor overleed. Met ‘Rose, Rose, Rose à mes yeux’, een tentoonstelling over zijn stillevens, trapt Mu.ZEE, in zijn stad Oostende, op 16 december het Ensor-jaar af. ‘Hoe meer we James Ensor bestuderen, hoe meer we ontdekken’, zegt kunstexpert Sabine Taevernier.
Deze winter laat het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden ons kennismaken met het Nederland van duizend jaar geleden. Het toont belangrijke archeologische vondsten en bovengronds bewaard gebleven objecten. Samen geven ze een nieuw en verrassend beeld van een rijk en veranderend Nederland dat functioneerde in een wereldwijd netwerk.
Totale vrijheid als ontwerper en ondernemer: dat zou het devies van Hervé Van der Straeten kunnen zijn. De Franse designer geniet wereldfaam om zijn meubelen, lampen en spiegels, waarbij hij traditionele vakkennis en geraffineerde sierkunst paart aan verbluffende ontwerpen. Dat is ook verzamelaars van hedendaagse kunst niet ontgaan.
Nog niet zo lang geleden werden barbotines beschouwd als ouderwets, kitscherig of bourgeois. Tegenwoordig zijn ze weer helemaal terug, niet alleen op de tafels, maar ook op de secundaire markt, met name in veilinghuizen. Zelfs het prestigieuze Christie’s biedt ze nu aan, terwijl Galerie Vauclair in Parijs er haar specialiteit van heeft gemaakt.
Pesellino: onderbelichte meester uit de Renaissance
Weinigen zullen zijn naam kennen: Francesco Pesellino. Toch was hij een meer dan verdienstelijk schilder in het Florence van de De’ Medici. De National Gallery in Londen organiseert als beheerder van enkele van zijn voornaamste werken de eerste tentoonstelling die ooit aan deze kunstenaar is gewijd. COLLECT neemt twee bijzondere typen schilderijen uit de Florentijnse Renaissance nader onder de loep.
Twintig nieuwe deelnemers, onder meer uit Brussel, Londen en Parijs. Een opmars van oude meesterspecialisten. Een solostand voor een 89-jarige internationale topkunstenaar. Aanstormend jong galerietalent. PAN Amsterdam belooft dit jaar veel interessants. Kom alvast in de stemming met dit PAN-dossier, waarin we drie nieuwkomers op de beurs aan u voorstellen. En zes oude rotten, still going strong.
Martin Wong schilderde tijdsbeelden van zijn omgeving, zowel in San Francisco als in New York. Dit kind van immigranten was openlijk gay. In 1999 overleed hij op 53-jarige leeftijd aan de gevolgen van aids. MaliciousMischief is de eerste omvangrijke solotentoonstelling buiten de VS. De laatste etappe van de reizende Europese expositie is het Stedelijk Museum in Amsterdam.
De Royal Academy of Art in Londen houdt momenteel een grote overzichtstentoonstelling over Marina Abramović, internationaal befaamd om haar performances. Maar bij de meeste verzamelaars ligt performancekunst nog altijd moeilijk: op de markt krijgt die kunst slechts moeizaam voet aan de grond. Toch kun je performancekunst wel degelijk verzamelen.
Daartoe gedwongen door de lockdowns hebben tal van veilinghuizen hun verkoop tijdens de coronapandemie volledig via internet georganiseerd. Die verliep niet alleen vlot, maar lokte ook nieuwe klanten. Toch is het nog niet allemaal digitaal wat de klok slaat.
Kunst in het Derde Rijk, Fremdkörper in de geschiedenis
Met de tentoonstelling Kunst in het derde rijk – Verleiding en afleiding buigt Museum Arnhem zich over een blinde vlek in de kunstgeschiedenis. Steunden deze kunstenaars het naziregime? En wat is hun werk waard? We vroegen het de samenstellers van de expositie.
De hoofdsteun of neksteun is al heel lang populair in Egyptische, Afrikaanse en Aziatische culturen. Dit tegelijk praktische en symbolische accessoire werd en wordt nog steeds met de grootste zorg gemaakt van uiteenlopende materialen, zoals een selectie van tien fraaie exemplaren laat zien.
In de Angelsaksische wereld is ‘deaccessioning’ (ontzamelen) bij musea al lang een courant fenomeen. Maar op het Europese vasteland is het veel minder gebruikelijk. Een Zwitserse stichting doet deze maand drie meesterwerken van Paul Cézanne van de hand. In de hoop echter dat er slechts één van verkocht hoeft te worden. We verklaren ons nader.
Op 21 november gaat bij Bonhams in Londen een uitzonderlijk ensemble meubelen, zilverwerk, porseleinwerk, uurwerken en een grote bibliotheek onder de hamer. Het gaat om de collectie van de Amsterdamse verzamelaar Cornelis Paulus van Pauwvliet, die ons meteen ook laat kennismaken met een minder bekend hoofdstuk uit de geschiedenis van de Nederlandse sierkunst.
In Kunstmuseum Den Haag opent in oktober een duotentoonstelling van twee tijdgenoten die elkaar niet kenden en wier oeuvres heel uiteenlopend lijken: Hilma af Klint en Piet Mondriaan. Maar onder de oppervlakte speelt zich alsnog een zekere verwantschap af. De tentoonstelling is een samenwerking met Tate Modern in Londen, waar het al eerder te zien was.
Dieric Bouts, nieuwe blik op een vergeten grootheid
Dieric Bouts is misschien wel de belangrijkste Vlaamse Meester waar u nog nooit van gehoord heeft. Daar komt dit najaar verandering in, want M organiseert dit najaar een ‘once in a lifetime’-overzichtstentoonstelling met zijn werken. “Wie Bouts niet zo goed kent of enkel van zijn super sacrale, verstilde Laatste Avondmaal, zal schrikken”, waarschuwt Marjan Debaene, afdelingshoofd Oude Kunst bij M Leuven.