De subtiele zachtheid van albast

Het natuurlijke gesteente albast heeft altijd goed in de hand gelegen van zowel westerse als oosterse beeldhouwers. Het is makkelijk te bewerken en voelt na het polijsten zacht aan. Maar vooral het gevarieerde kleurenpalet en de transparantie spraken en spreken nog steeds tot de verbeelding van kunstenaars.

Museum Van Buuren

Het Museum David en Alice Van Buuren in de Brusselse randgemeente Ukkel is een goed bewaard geheim. Het Nederlands-Belgische echtpaar Van Buuren heeft een exquise collectie samengebracht in een woning die een art deco-schatkamer is voor kunst en design. Bij de architectuur, de binnenhuisinrichting en het tuinontwerp waren David en Alice actief betrokken, geen detail is hen ontgaan. Zo hebben ze van hun woonhuis een totaalkunstwerk gemaakt.

Picasso Primitif

Afrikaans beeldhouwwerk was het krachtigste en mooiste dat het menselijk verbeeldingsvermogen kon voortbrengen, zou Pablo Picasso (1881-1973) eens hebben gezegd. Een bezoek aan het volkenkundige museum in Parijs in 1907 was voor hem een schokkend inspirerende ervaring. Nu, 110 jaar later, onderzoekt het huidige etnografische museum, Musee du Quai Branly, in de tentoonstelling Picasso Primitif de blijvende invloed van de Afrikaanse beeldtaal op het werk van de Spaanse meester.

Designbeurs in Milaan heeft er een hotspot bij

Met Ventura Centrale hebben designliefhebbers er begin april in Milaan een nieuwe hotspot bij. Op deze nieuwe locatie nodigt Ventura Projects, een onderdeel van Organisation in Design, merken en ontwerpers uit om via gigantische, sfeervolle installaties in alle rust het verhaal van hun product te vertellen.

Sits: katoen tussen oost en west

Voor Friezen is er geen exotischere stof hen beter bekend dan sits. Het is handbeschilderd katoen dat in koloniale tijden massaal vanuit toenmalig Voor-Indië werd overgebracht naar Nederland. Voornamelijk in Friesland heeft men lang belangstelling getoond voor sits. De belangrijkste redenen voor de afname waren de kwaliteit en kleurvastheid van het glanzend katoen, de kleurenpracht en de aantrekkelijke bloemencomposities.

Cornelis van Poelenburch

Toen Peter Paul Rubens in 1627 Utrecht bezocht begeleidde schilder Joachim von Sandrart hem naar het atelier van Cornelis van Poelenburch. Bij het zien van diens werk prees Rubens de schoonheid van zijn menselijke figuren, die hij afbeeldde in elegante landschappen. De figuren deden Rubens aan Rafaël denken, schreef Sandrart later in zijn ‘Teutsche Academie’. De naam van de schilder Cornelis van Poelenburch klinkt niet iedereen bekend in de oren. Daar moet dringend verandering in komen, blijkt na het lezen van de monografie die Nicolette Sluijter-Seijffert schreef.

Pierre Janssen: man met de handjes

Op twee plaatsen in Nederland start op 8 april een expositie gewijd aan iemand die in de jaren zestig van de vorige eeuw bij miljoenen mensen door het glazen scherm van hun televisietoestel wist heen te dringen. Waarin school de magie van deze meesterverteller?

Timo de Rijk

Niet lang geleden was hij nog hoogleraar Designgeschiedenis aan de Technische Universiteit Delft en de Universiteit Leiden. Sinds september 2016 is Timo de Rijk (1963) directeur van wat het enige echte designmuseum van Nederland wil zijn: het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch. Tijdens een lunch in zijn werkkamer en wandelend over de tentoonstelling over radicaal Italiaans design vertelt De Rijk over zijn jeugd in Zeeland, zijn ontdekking van design, en wat hij ermee in het museum wil bereiken.