Cees Broekhof

Eenmaal, andermaal, verkocht!’ Tienduizenden keren sprak Cees Broekhof deze woorden uit, terwijl hij tegelijkertijd de verkoop van een antiek object krachtig afhamerde. In 2016 deed de oud-veilingmeester dit voor het laatst. Na zijn pensionering richtte hij zijn eigen taxatiebureau op. Zijn voorliefde voor keramiek en glas brengt hij al jarenlang graag op anderen over. Hierbij speelt zijn voorzitterschap van de jubilerende Nederlandse Vereniging van Vrienden van Ceramiek en Glas, een belangrijke rol.

COLLECTPAS

Dankzij de COLLECTPAS geniet u deze zomer van een korting op de toegangsprijs van verschillende musea in België, Nederland en Noord-Frankrijk. COLLECT neemt je zo mee op reis naar het Bonnefantenmuseum, het Musée de Flandre, het Museum voor Schone Kunsten Gent, het Singer Laren, Villa Empain, het vernieuwde Snijders&Rockoxhuis en La Boverie. Bent u een abonnee? Dan zit uw COLLECTPAS bij het zomernummer. Bent u nog geen abonnee? Abonneer u via onze website voor slechts € 33  en ontvang 9 nummers + 2 nummers extra. De COLLECTPAS wordt u dan binnen een week opgestuurd.

De faun

Met hun hybride lichaam behoren de faun en de sater tot de mythologische figuren die al eeuwenlang de menselijke verbeelding prikkelen. Dat kunstenaars ze zo vaak hebben uitgebeeld, komt wellicht door hun raadselachtige voorkomen, maar ook doordat ze een zekere vrijheid belichamen: de faun geeft gestalte aan sommige aandriften van de mens, met als belangrijkste misschien wel de drang om zich helemaal te laten gaan.

 

Gaspar de Crayer

Het fijne Musée de Flandre in Cassel, in het noordwesten van Frankrijk, eert de zeventiende-eeuwse schilder Gaspar de Crayer (1584-1669) met de eerste monografische expo: ‘Tussenin Rubens en Van Dyck. Gaspar de Crayer, een hofschilder’. Gelijktijdig toont het Museum voor Schone Kunsten in Gent een selectie grote formaten die niet naar Cassel konden reizen in de collectiepresentatie ‘Onlosmakelijk verbonden. Gaspar de Crayer en Gent’.

Michaelina Wautier

Barokschilderes Michaelina Wautier (1604-1689) was grotendeels vergeten hoewel ze een groot technisch meesterschap bezit en een opvallend brede waaier aan onderwerpen bestrijkt: van mythologische thema’s – ongewoon voor een 17e-eeuwse kunstenares – tot intieme portretten en opmerkelijke stillevens. Het Museum aan de Stroom MAS in Antwerpen biedt het allereerste overzicht van haar oeuvre. “Men geloofde niet dat een vrouw deze werken kon hebben geschilderd”, zegt curator Katlijne Van der Stighelen.

Artis’ bronzen inwoners

Voor Leonardo da Vinci, Maria Sybilla Merian of Pieter Teyler van der Hulst was het nog heel normaal: kunst en wetenschap maakten deel uit van één en hetzelfde streven naar kennis. Ook de Amsterdamse zoo Artis stamt uit een tijd waarin kunst en wetenschap nog niet van elkaar gescheiden waren. Dat verklaart onder meer de aanwezigheid van de ruim vijftig sculpturen, gaande van 18e-eeuwse stroomgoden tot een 21e-eeuwse  zeeleeuw. Nu eens staan ze open en bloot te pronken, dan weer zitten ze half verborgen tussen de struiken. Een leuk en uitdagend spel is om ze allemaal te vinden.

Odilon Redon

De wereld van Redon is er een van mythische dieren en wezens, bloemen, losse zwevende hoofden en meisjes en vrouwen en profil. Die van het symbolisme met vrije, soms heel sombere, associaties. Redon was een laatbloeier, pas op zijn 39ste publiceerde hij zijn eerste prenten. Hij had dan ook geen standaard kunstenaarsopleiding.

Dutch design: de kwabstijl

De laatste decennia is Dutch design helemaal hot. Werk van kunstenaars als Maarten Baas en Hella Jongerius wordt internationaal geprezen en wereldwijd tentoongesteld. Dat Nederland zo’n vooraanstaande plaats in vormgeving inneemt, was ook al zo in de zeventiende eeuw. Toen werd hier een internationaal vermaarde ornamentstijl geïntroduceerd, die in de interieurkunst van Europa een zeer belangrijke rol zou spelen: het kwabornament of de kwabstijl.

Talita Teves

“Ik vergelijk ons veilinghuis met een soort snoepwinkel,” zegt Talita Teves, directeur en eigenaar van Veilinghuis AAG. ‘Elke keer opnieuw staan hier prachtige meubels, zilver, fotografie, Oude Meesters en moderne en hedendaagse schilderijen. Na een tijdje vinden die spullen hun weg naar de nieuwe eigenaren en komt er weer ander snoepgoed.” Een gesprek in een voormalige synagoge over hoe de veilingmeester zich beweegt in het steeds veranderende landschap van kunstveilingen.

De vergeten avant-garde

Over de Russische avant-garde bestaat opvallend weinig documentatie. Het is dan ook een van de favoriete ‘jachtterreinen’ van vervalsers. Onlangs werden 24 werken weggehaald uit het Gentse Museum voor Schone Kunsten (MSK). De zaak is echter complexer dan men op het eerste gezicht denkt. David Harel, een Israëlische verzamelaar, licht een tip van de sluier voor ons op.

De Fatimiden

Het aan de islamitische kunst en cultuur gewijde Aga Khan Museum in Toronto, dat zijn deuren opende in 2014 op initiatief van de Aga Khan Trust for Culture, een agentschap van het Aga Khan Development Network, houdt nog tot begin juli een tentoonstelling over de bloeitijd van de isma’ilitische islam, toen de dynastie van de Fatimiden over een groot deel van de moslimwereld heerste.

Marrakech Arty

Wie al een hele tijd niet meer in Marrakech is geweest, zou de stad amper nog herkennen. De renaissance gaat gepaard met tal van culturele initiatieven, vaak privéprojecten, zoals de opening van het Yves Saint Laurent Museum in oktober 2017. Die lokken nog meer mensen naar Marrakech, op zoek naar nieuwe talenten uit de hedendaagse kunst. Het is niet alleen een trefpunt van Marokkaanse kunstenaars, maar ook van Maghrebijnse en zelfs Afrikaanse kunstenaars in het algemeen. De Rode Stad blijft trouw aan zijn tradities, maar stapt resoluut de 21e eeuw binnen.

Hommage aan Jean Royère

Jean Royère werd lange tijd beschouwd als een moeilijk te klasseren interieurontwerper. Toch is hij een waardige erfgenaam van de art deco. Royère gaf blijk van durf en een scherp gevoel voor harmonie van vormen en kleuren. Daarmee ging hij in tegen de standaardisatie van de meubelen na de oorlog. Door die heel eigen aanpak bekleedt hij een aparte plaats onder de ontwerpers van de tweede helft van de 20e eeuw.

O Wandern, Wandern, meine Lust

Denkend aan het motief van de eenzame wandelaar in de ongerepte natuur zie je onmiddellijk ‘Wanderer über dem Nebelmeer’ voor je. Dit beroemde schilderij van Caspar David Friedrich uit 1817 is de aanleiding voor een unieke tentoonstelling in de Alte Nationalgalerie in Berlijn. Een andere tentoonstellingspijler is Gustave Courbets zelfportret als wandelaar uit 1854: ‘Bonjour Monsieur Courbet’. Twee iconen uit de negentiende-eeuwse kunstgeschiedenis. Wat ze met elkaar gemeen hebben? ‘Wanderlust’

Antiekrestaurator Olly Hassoldt

Een rustige na-oorlogse buitenwijk in Amsterdam. Hier staat het unieke atelier van restaurator Olly Hassoldt. Hij is gespecialiseerd in de restauratie en conservering van handzame antieke objecten. Mits deze zijn vervaardigd van door de natuur voortgebrachte materialen als ivoor, schildpad, parelmoer, koraal, been, barnsteen, ebbenhout, goud, zilver, koper, messing, edelstenen en speksteen. Maar ook voor rijgwerk, waaiers, etuis, inlegwerk, ornamenten en draaiwerk kan men bij hem terecht.

Spilzucht in edele gesteente

Onze Calvinistische inborst zou ons minder pronkzuchtig maken waardoor we minder van juwelen zouden houden dan in andere landen. Toch is opvallen en aandacht trekken niet altijd de reden waarom er juwelen worden gedragen. Het aangeven van rang en waardigheid gebeurt ook via juwelen. En dat is wel degelijk ook het geval in Holland.

Geelzucht uit de Gouden Eeuw

Sinds eeuwen verwijdert men vergeelde vernis. Maar omdat vroeger de chemische kennis ontbrak die nodig is om een vernislaag veilig te kunnen scheiden van een verflaag, ontstond er door zo’n schoonmaakbeurt nogal eens schade. Daardoor werd men terughoudender, maar ook doordat er op zeker moment een voorliefde was ontstaan voor het verschijnsel ‘veroudering’. Tegen het einde van de zeventiende eeuw ontstond de opvatting dat schilderijen onder invloed van de tijd, net als een goede wijn, zich gunstig zouden ontwikkelen en beter van kwaliteit zouden worden.

Art Breda komt naar het Breepark

In April trekken liefhebbers van kunst, antiek en design voor de vijfde maal op rij naar Art Breda. De prima uitgeruste hal in Breepark biedt tijdens Art Breda onderdak aan rond de 50 handelaren in oude kunst, antiek en juwelen, en specialisten op het gebied van Art Nouveau, aziatica, uurwerken, etnografica, iconen, tapijten, kaarten en prenten. Daarnaast brengen 30 galerieën voor hedendaagse kunst een breed scala aan schilder- en beeldhouwkunst, fotografie, glas en keramiek van bekende en nog te ontdekken kunstenaars mee.