Nationaal Museum van Qatar

Het heeft de vorm van een reusachtige woestijnroos aan de rand van de zee. Het nagelnieuwe Nationaal Museum van Qatar opent eind in maart 2019 zijn deuren, onder de hoge bescherming van sjeik Tamim bin Hamad bin Khalifa Al Thani. Bij de buren, in Aboe Dhabi, heeft het door Jean Nouvel ontworpen Louvre in één jaar tijd al meer dan een miljoen bezoekers gelokt. De Franse sterarchitect heeft nu voor rivaal Qatar een al even indrukwekkend gebouw ontworpen, waar de bezoeker een unieke architecturale, ruimtelijke én zintuiglijke ervaring te wachten staat. Het in 2005 gestarte project is het voorlopige hoogtepunt van de spectaculaire culturele ontwikkeling van een emiraat dat al kon pronken met het Museum voor Islamitische Kunst en het Arabische Museum voor Moderne Kunst.

De vreemde pracht van schelpen

De mens is altijd al gefascineerd geweest door schelpen, de oneindige diversiteit van hun vormen en texturen, en hun sublieme kleurschakeringen. Sommige schelpen zijn zelfs heuse kunstwerken. Geen wonder dus dat mensen ze hebben gebruikt om er siervoorwerpen mee te maken, of als bron van inspiratie.

Caspar van Wittel

Het overgebleven oeuvre van Caspar van Wittel zou uit zo’n 1.000 werken bestaan waarvan slechts een handvol in Nederlandse musea. Dankzij het Museum Flehite kan men de komende maanden van dichtbij kennis maken met deze virtuoze schilder en wegdromen bij zijn Italiaanse stadsgezichten  in kunsthal KAdE.

100 jaar Bauhaus

In Duitsland werd vorig jaar al naarstig afgeteld totdat op 1 januari 2019 het Bauhausjaar van start kon gaan. Dit jaar zullen in Weimar, Dessau en Berlijn, de plaatsen waar het Bauhaus zetelde tussen 1919 en 1933, tal van activiteiten plaatsvinden. Ook in Nederland wordt het honderdjarig jubileum van het opleidingsinstituut gevierd met een tentoonstelling in Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

Wat doet Afrika voor zijn hedendaagse kunst?

Afrikaanse kunst is vandaag gewild. In Brussel heropende met veel tamtam het AfricaMuseum en president Macron probeert het Frans koloniaal verleden goed te maken door geroofde Afrikaanse kunst terug te geven. Dat hedendaagse Afrikaanse kunst ondertussen booming is op veilingen, is misschien het mooiste bewijs dat Afrika klaar is voor een nieuw tijdperk! Maar is dat wel zo? COLLECT sprak kunstenaars, galeriehouders en verzamelaars in Abidjan.

Bereikbare Rembrandt

Wereldberoemd werd Rembrandt van Rijn (1606-1669) niet alleen door zijn schilderijen, maar misschien nog wel meer door zijn etsen. Deze prenten, die hij vaak tijdens zijn leven zelf afdrukte, verspreidde zijn naam over heel Europa. Zijn schilderijen zijn voor normale stervelingen dan wel niet te betalen en bijna nooit op de markt, een echte Rembrandtets, afgedrukt door de meester zelf, is nog steeds te koop én ook bereikbaar, ook als je niet tot de superrijken behoort.

Amphora keramiek

Nog een aantal weken moeten we er op wachten maar midden maart op TEFAF kunt u, wellicht voor het eerst, kennismaken met de bijzondere keramieken amforen van Rogier Vandeweghe (°1923, Ruislede). Door hun gedurfde grootte, de diepe en vurige kleuren en de tijdloze vormen worden ze ongetwijfeld een van de blikvangers in Maastricht.

Kunstwandeling met Joop van Caldenborgh

COLLECT liet Joop van Caldenborgh uitgebreid aan het woord tijdens een wandeling op het domein van Museum Voorlinden in Wassenaar. Ondertussen legt hij uit hoe tentoonstellingen behoren te zijn in Voorlinden: “Op onze zalen is het nooit te vol, we zoeken altijd samenhang tussen de werken – in kleur, in vorm of in materiaal. We hangen niets chronologisch op en ook nooit op naam. Ik koop alleen werken die ik goed vind en dan kom je automatische bekende namen tegen, maar dat hoeft helemaal niet, of nog niet.”

Binnenkijken bij Folkert de Jong

Wereldberoemd werd hij in het begin van deze nieuwe eeuw met zijn kleurige, vaak angstaanjagende beelden gemaakt van isolatieschuim. De laatste jaren ontdekte hij bronzen beelden, doet weer performances, net als in het begin van zijn carrière en zoekt nu vooral weer naar de basis van het menselijke drama. Op bezoek in zijn atelier in het Noord-Hollandse Krommenie.

Art Rotterdam Week

Wie het nog niet wist schrijft het bij deze best op in de agenda: kunst- en cultuurliefhebbers allerlei moeten zich begin februari richting Rotterdam begeven. Tijdens de boordevolle Art Rotterdam Week is het moeilijk kiezen wat te zien. Er is fotografie (Haute Photographie) en design (OBJECT), er zijn open ateliers (Joep Van Lieshout) en er is een kunstdepot in opbouw (Museum Boijmans van Beuningen). Keuzes maken, dat heeft ook het bestuur van de centrale beurs, Art Rotterdam, moeten doen. Na twintig jaar wordt het roer misschien niet radicaal omgegooid, er wordt wel bijgestuurd om een internationale koers te varen.

TEVREDENHEIDSENQUÊTE COLLECT

We willen graag weten hoe we COLLECT nog beter kunnen maken. Daarom willen we u vriendelijk verzoeken onze tevredenheidsenquête in te vullen. Elke deelnemer maakt kans op een exclusief duo-ticket voor TEFAF Maastricht inclusief overnachting, tickets voor het Chabot Museum Rotterdam, het Drents Museum of het Stedelijk Museum Alkmaar, en een kunstboekenpakket.

KLIK HIER OM NAAR DE ENQUÊTE TE GAAN.

 

Always Close: Studio Job

Luxemburg-stad. Tegenover het Groothertogelijk Paleis trekt een heel bijzonder pand de aandacht. Is het een kunstgalerie, een winkel van designmeubelen, of worden er kitscherige gadgets verkocht? Of is het soms een trendy museum? Niets van dit alles! Het gaat om het nieuwe vertegenwoordigingskantoor van Creutz & Partners, een grote firma gespecialiseerd in vermogensbeheer. Dit opvallende pand, dat in april 2018 zijn deuren opende, werd ontworpen door Studio Job.

Bruegel herschept de winter

De winter van 1564-65 was volgens verschillende getuigenissen één van de koudste sinds veertig jaar. Precies rond die tijd schilderde Pieter Bruegel de Oude (gestorven in 1569) niet minder dan vijf wintertaferelen.  Reeds in 1563 had Bruegel een intieme winterscene afgebeeld: de ‘Aanbidding door de koningen in de sneeuw’, thans in de collectie Oskar Reinhart in Winterthur. Dit pareltje verliet uitzonderlijk haar bewaarplaats om deel uit te maken van de tentoonstelling ‘Bruegel. Once in a Lifetime’ in het Kunsthistorisches Museum te Wenen (nog tot 13 januari 2019).

De vernedering van China: Kasteel van Fontainebleau

Het befaamde Chinese museum en de Chinese salons die in 1863 op bevel van keizerin Eugénie werden ingericht in het kasteel van Fontainebleau bevatten collecties objecten uit het Verre Oosten, afkomstig uit verschillende bronnen. Een van die bronnen is reeds lang een onderwerp van polemiek: de plundering van het Zomerpaleis in Peking door een Brits-Frans expeditieleger in 1860. Terugblik op een pijnlijk verhaal, dat heel wat aspecten van de Chinese mentaliteit aan het licht brengt.

Creatieve duizendpoot: Koloman Moser

Koloman Moser, van opleiding een schilder en graficus, was dermate getalenteerd en veelzijdig dat hij de meest uiteenlopende opdrachten aankon, van de meest ambitieuze tot de meest geraffineerde. Hij was niet alleen een van de oprichters van de Wiener Sezession, maar ook een van de creatiefste leden van die beweging. Zijn talent kwam tot uiting in tal van domeinen, waarbij hij moeiteloos schone kunsten wist te paren aan toegepaste kunsten.

Otto Jakob: virtuoze juwelen

De internationaal gerenommeerde kunstenaar-goudsmid Otto Jakob is waarschijnlijk de meest eigenzinnige sieradenartiest van het moment. Als autodidact leerde hij traditionele technieken toe te passen in hedendaagse juwelen. Zijn uitgesproken sieraden kenmerken zich door een mix van middeleeuws en hedendaags ontwerp in combinatie met een onberispelijk gebruik van hoogwaardige technieken.

Een huis vol Bauhauskeramiek

Ze staat er mee op en het keramiek is het laatste dat ze ziet als ze gaat slapen. Elisabeth Eyl verzamelt Bauhauskeramiek. In ongeveer tien jaar tijd bracht ze een paar honderd objecten bij elkaar. De collectie staat verspreid door het hele huis. In open vitrines zodat je ze kunt aanraken en oppakken. Het keramiek gebruiken in het dagelijks leven, gaat Eyl net iets te ver. “De échte collectie, daar eet ik niet van. Die stukken zijn mijn lievelingen.”

Kunst kopen met dubieuze herkomst

Due diligence en provenance worden steeds belangrijker in de kunsthandel, volgens Roos Hoek van de sectie Kunst en Cultuur van advocatenkantoor GMW advocaten in Den Haag. De juriste verwacht een verschuiving naar zwaardere, wettelijk vastgelegde, zorgvuldigheidseisen voor zowel verkopers als kopers van kunst, antiek en archeologische objecten. Opletten geblazen dus.