Amelandse meubelschilders

Ons beeld van Ameland, als bakermat van beschilderde meubels, is aan herziening toe. De afgelopen 15 jaar deed Hans Piena onderzoek naar beschilderde meubels. De daaruit voortvloeiende dissertatie is getiteld ‘Kleurrijk Nederland, Beschilderde meubels 1600-1930’. Wat weten we nu over Ameland?

Wandelen met Mark Grol

Negentien jaar geleden begon de nieuwe directeur van de PAN op de Boelelaan als specialist 19e-eeuwse kunst bij Sotheby’s Nederland. In 2011 vertrok hij naar Parijs voor vier jaar als Managing Director en in 2015 werd hij verantwoordelijk voor tien afdelingen Fine – en Decorative Art bij Sotheby’s London. Tot vorig jaar was hij nog Managing Director bij de prestigieuze Parijse galerie en uitgever Cahiers d’Art. Nu is hij terug in Nederland en directeur van de kunstbeurs PAN.

Nicolaes Maes

Terwijl zijn historiestukken interessante informatie geven over wat Maes zag in Rembrandts atelier schilderde. Nicolaes Maes veel meer dan alleen maar portretten. Met een internationale overzichtstentoonstelling laat het Mauritshuis voor het eerst alle aspecten van zijn werk zien.

Brancusi

Wellicht is Constantin Brancusi de bekendste Roemeense kunstenaar ooit. Dit jaar is hij dan ook de blikvanger van het festival Europalia Romania in Brussel. Met zijn sculpturen bracht hij een radicale verandering teweeg die een halve eeuw eerder ook al had plaatsgevonden in de schilderkunst. Zijn vernieuwende oeuvre zorgde voor een revolutie in een kunstdiscipline die tot dan toe amper openstond voor het moderne.

Lacloche Joailliers herontdekt

Tegenwoordig is de naam Lacloche enkel nog bekend bij specialisten en verzamelaars, die er niet zelden een mateloze bewondering voor koesteren. Nochtans was de firma een van de beroemdste juwelierszaken in Parijs van de belle epoque tot de jaren 1960. Dit najaar vindt er in Parijs eindelijk een tentoonstelling over Lacloche plaats.

Lina Bo Bardi

Ze ontwierp enkele van de meest iconische gebouwen van São Paulo, vormde via haar tijdschrift Habitat een belangrijke stem in het culturele debat en introduceerde in het Brazilië van de jaren vijftig modern meubilair. Dat laatste aspect, dat tot nu toe vaak over het hoofd werd gezien, vormt de kern van de tentoonstelling rond de Italiaans-Braziliaanse Lina Bo Bardi in het Gentse designmuseum.

Pieter de Hooch

Niemand wist beter de sfeer van het alledaagse burgerleven te vangen, diepte te suggereren en spannende doorkijkjes te bedenken dan Pieter de Hooch. Dat hij een ereplaats verdient in de kunstgeschiedenis bewijst het sublieme lichtspel in deze zonovergoten ruimte.

Louis Apol ging Willem Barents achterna

In 1880 stapte de Haagse kunstenaar Louis Apol (1850-1936) aan boord van de poolschoener Willem Barents. Zijn opdracht? De expeditie van het Comité van de Ijsvaart naar Nova Zembla in beeld brengen. Geen ongewone keuze, want Apol was immers de beste schilder van winterlandschappen die Nederland in de 19e eeuw kende.

Japon de Commande

De rijkgevulde vloot die in de tweede helft van de 17e en in de 18e eeuw van het Oosten naar Nederland voer, bracht bijzonder porselein mee: Japon de Commande. Deze mengvorm smolt onze handelsgeest en de Oosterse vaardigheid samen. Hoe is dit ontstaan en welke rol speelde Nederland in de ontwikkeling van het Japanse porselein?

Juwelen die het daglicht zien

Als sieraden je passie zijn en je gevraagd wordt om mee te werken aan de fabelachtige juwelententoonstelling in het Hermitage, dan voel je je de koning te rijk. Martijn Akkerman licht een tipje van de sluier op over de vele facetten van zijn bijdrage aan de expositie ‘Juwelen!’. Een stuk over parels als duiveneieren, springende colliers en instructies over het dragen van een hofsleep.

Het astrolabium

Hemellichamen hebben de mens altijd geholpen zich te oriënteren. Een van de instrumenten die daarbij hielp, was het astrolabium. Daarmee kon men de positie van hemellichamen meten en zo de plaatselijke tijd bepalen. Het astrolabium raakte uiteindelijk verspreid over de hele wereld en werden bijzonder kunstvaardig bewerkt.

Thonet: een legende die voortleeft

Dit jaar vieren we de tweehonderdste verjaardag van de geboorte van een Duits bedrijf dat voor een revolutie zou zorgen in de geschiedenis van het meubeldesign: Thonet. De Pinakothek der Moderne in München wijdt een grote overzichtstentoonstelling aan dit bedrijf.

Verrocchio

Vandaag eigent iedereen zich Leonardo da Vinci toe. Het is niet het Verrocchio jaar, maar wèl is hij de ‘leermeester-van’. Daarom wordt dit jaar voor het eerst aandacht aan hem besteed met een grote tentoonstelling, eerst in Florence onder de titel ‘Verrocchio, il maestro di Leonardo’, nu in Washington onder de titel ‘Verrocchio: Sculptor and Painter of Renaissance Florence’.

Britse realisten herontdekt

Met een grote overzichtstentoonstelling schenkt Museum MORE als eerste buiten Groot-Brittannië aandacht aan de Britse realistische schilderkunst uit de jaren twintig en dertig. ‘For Real’ toont met 75 werken van 35 kunstenaars een fascinerend en onverwacht beeld van deze bijna vergeten kunst uit het interbellum.

Tanaka Ryōhei

De Japanse kunstenaar Tanaka Ryōhei geldt als een grootmeester van de etskunst. Op onnavolgbare wijze brengt hij het landelijke Japan met zijn hoeven, landschappen en eeuwenoude tempels verstild in beeld. In het kader van het Rembrandtjaar wijdt Japanmuseum SieboldHuis een overzichtstentoonstelling aan hem. Het is Tanaka’s eerste in Europa en tot nu toe de meest omvangrijke in het Westen.

Tischbein

Jean-Jacques Rousseau was de wegbereider voor een nieuwe natuurbeleving. Terwijl hij zelf ervan overtuigd was dat kunst de mens niet beter maakt, liet de Duitser Johann Friedrich August Tischbein zich inspireren door Rousseau in een nieuwe portretvorm waarmee hij de Duitse Romantiek de schilderkunst binnenloodste. Het Rijksmuseum Twenthe brengt een ode aan zijn werk.

Feest in het Spiegelkwartier

Het Amsterdamse Art & Antiques weekend in het Spiegelkwartier is inmiddels een begrip. Al tien jaar op rij is wordt het culturele seizoen in het Spiegelkwartier in het laatste weekend van september feestelijk ingezet. Meer dan 30 galeries gespecialiseerd in kunst en antiek openen dan tegelijkertijd exposities over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Vrouwen boven op Art The Hague

Bijna dag op dag 100 jaar na de invoering van het algemeen kiesrecht in Nederland, grijpt Art The Hague deze revolutionaire wetsverandering aan om een inhoudelijk programma in het teken van de vrouw ineen te steken. Dat doet de beurs om de voortdurende ongelijkheid binnen de Nederlandse en internationale kunstwereld aan te klagen. De overkoepelende ATH Exhibition, samengesteld door de galeriehouders, staat zo in het teken van de ‘vrouw in de kunst’, en de beurs wordt symbolisch geopend door Nederlandse arbeidsrechtadvocaat en politica Mirjam de Blécourt.