De Inder Rieden Collectie voor even in Den Haag

Begin 1981 kocht Anthony Inder Rieden zijn eerste marineschilderij. In veertig jaar tijd verwierf hij 67 schilderijen. Waarbij hij zich uitsluitend op één specialisme richtte: de marineschilderkunst. En die nu is uitgegroeid tot één van de grootste particuliere collecties maritieme schilderijen ter wereld. Samen geven de rivier-, oever-, strand-, en zeegezichten, de nagebootste zeeslagen en de tot in de kleinste details weergegeven scheepsportretten een schitterend beeld van de Hollandse Gouden Eeuw op het water Nu hangt zijn hele collectie in Museum Bredius. Samengesteld met passie, geduld en connaisseurschap.

Pablo Picasso’s ‘Vrouwenhoofd’ in papier

In de herfst van 1912 begonnen zowel Georges Braque als Pablo Picasso te experimenteren met de zogenaamde ‘papiers collés’, collages met opgeplakte stukken bedrukt papier. Beiden waren op zoek naar nieuwe expressiemethoden en inspireerden zich hierbij op het oeuvre van Paul Cézanne. Ze stapten af van de traditionele manier van uitbeelden en gaven zo een nieuwe impuls aan het kubisme. Voor de Spaanse kunstenaar was papier veel meer dan zomaar een drager. Het was een materiaal dat hem in staat stelde vrij te experimenteren.

Alles over de robijn

Nu de eindejaarsfeesten in zicht komen en het allemaal wat meer mag fonkelen en bruisen, beginnen we aan een reeks over de markt van de gekleurde edelstenen. Onze gids is Moïse Mann, die in Brussel juwelierszaak Manalys oprichtte en ook de eigenaar van het gerenommeerde huis Holemans is. Ere wie ere toekomt: de robijn, de koning van de

Het Cindy Sherman Effect

Kunstforum Wien opent in januari 2020 de grootschalige expo ‘The Cindy Sherman Effect. Identity and Transformation in Contemporary Art’, waarin hedendaagse kunstenaars in dialoog gaan met fotograaf Cindy Sherman (°1954, Verenigde Staten). Men zou kunnen zeggen dat Sherman haar eigen genre creëerde. Na een carrière van enkele decennia is haar invloed op de hedendaagse kunst niet te onderschatten. Collect onderzocht haar bijzondere universum en ook haar ‘effect’ vandaag nog voelbaar.

Zo dicht mogelijk bij Van Eyck

2020 wordt het jaar Van Eyck. Wie daar niets van merkt, moet wel een kluizenaarsbestaan leven. Het MSK Gent pakt uit met een indrukwekkende tentoonstelling, het Brugse Groeningemuseum zoomt in op twee van zijn eigen topstukken, de Gentse Sint-Baafskathedraal opent een hoogtechnologisch bezoekerscentrum. Alles draait rond de restauratie van het Lam Gods, dat binnenkort twee van zijn drie restauratiecampagnes achter de rug zal hebben. COLLECT sprak met kunsthistorici, restaurators, curatoren, coördinatoren, een theoloog en een kunstenaar.

Het Cindy Sherman Effect

Kunstforum Wien opent in januari 2020 de grootschalige expo ‘The Cindy Sherman Effect. Identity and Transformation in Contemporary Art’, waarin hedendaagse kunstenaars in dialoog gaan met fotograaf Cindy Sherman (°1954, Verenigde Staten). Men zou kunnen zeggen dat Sherman haar eigen genre creëerde. Na een carrière van enkele decennia is haar invloed op de hedendaagse kunst niet te onderschatten. Collect onderzocht haar bijzondere universum en ook haar ‘effect’ vandaag nog voelbaar.

Taco Dibbits over ‘zijn’ Rijksmuseum

COLLECT wandelde met de hoofddirecteur vanaf de trappen van het kantoorgebouw van het Rijks via de tuinen naar de voorzijde van het museum door de enorme hal het reusachtige museum in. Tijdens deze wandeling sprak Taco Dibbits met ons over Rembrandt, over de emancipatoire rol van het museum, de Gouden Eeuw, de invloed van de afscheiding van België in 1830, maar ook over de duurste aankoop, over Rineke Dijkstra en over de duurste minibar ever.

Pablo Picasso’s ‘Vrouwenhoofd’ in papier

In de herfst van 1912 begonnen zowel Georges Braque als Pablo Picasso te experimenteren met de zogenaamde ‘papiers collés’, collages met opgeplakte stukken bedrukt papier. Beiden waren op zoek naar nieuwe expressiemethoden en inspireerden zich hierbij op het oeuvre van Paul Cézanne. Ze stapten af van de traditionele manier van uitbeelden en gaven zo een nieuwe impuls aan het kubisme. Voor de Spaanse kunstenaar was papier veel meer dan zomaar een drager. Het was een materiaal dat hem in staat stelde vrij te experimenteren.

Slow Fashion

Tot aan het begin van de negentiende eeuw was hergebruik en creatief omgaan met bestaande mode-items heel gewoon, vooral dan in de hogere klasse. In Dordrecht is de komende maanden een tentoonstelling te zien over deze vroegere versie van ‘Slow fashion’.

 

Alles over de robijn

Nu de eindejaarsfeesten in zicht komen en het allemaal wat meer mag fonkelen en bruisen, beginnen we aan een reeks over de markt van de gekleurde edelstenen. Onze gids is Moïse Mann, die in Brussel juwelierszaak Manalys oprichtte en ook de eigenaar van het gerenommeerde huis Holemans is. Ere wie ere toekomt: de robijn, de koning van de edelstenen, komt als eerste aan de beurt. Moïse Mann: “De robijn is de duurste gekleurde edelsteen op de markt.ˮ

De Inder Rieden Collectie voor even in Den Haag

Begin 1981 kocht Anthony Inder Rieden zijn eerste marineschilderij. In veertig jaar tijd verwierf hij 67 schilderijen. Waarbij hij zich uitsluitend op één specialisme richtte: de marineschilderkunst. En die nu is uitgegroeid tot één van de grootste particuliere collecties maritieme schilderijen ter wereld. Samen geven de rivier-, oever-, strand-, en zeegezichten, de nagebootste zeeslagen en de tot in de kleinste details weergegeven scheepsportretten een schitterend beeld van de Hollandse Gouden Eeuw op het water Nu hangt zijn hele collectie in Museum Bredius. Samengesteld met passie, geduld en connaisseurschap.

Jop Ubbens over Hollands impressionisme

Vijftien jaar lang was Jop Ubbens Mister Christie’s in Amsterdam, waar hij als jonge medewerker in 1987 de 19e eeuw kreeg toegeschoven. Vandaag adviseert hij kunstverzamelaars, connaisseurs en culturele instellingen op het gebied van 19e en 20e-eeuwse Europese en exotische kunst. COLLECT sprak met hem over Breitner, Hollands impressionisme en de kunstmarkt.

PAN Amsterdam

De avontuurlijke verzamelaar volgt sinds het einde van de vorige eeuw een vrije interpretatie van de traditionele opdeling in categorieën als ‘exotica’, ‘naturalia’, ‘preciosa’ en ‘scientifica’. Het resultaat is een hyperpersoonlijke collectie, wars van hiërarchie en hokjesdenken. Zin om zelf op schattenjacht te gaan? De COLLECT-redactie helpt u op weg met onze eigen Wunderkammer, gevuld met artefacten, hebbedingen en andere kostbare objecten uit de stands van PAN Amsterdam.

Weense bronzen

Een kleine honderd jaar lang werden in de Oostenrijkse hoofdstad bronzen stukken vervaardigd, met veel geduld geciseleerd, fijn beschilderd en zachtjes gepatineerd. Tegenwoordig worden die fraaie stukken over de hele wereld verzameld. We hadden een gesprek met Tilda Bienkens, gepassioneerde specialist in Weense bronzen.

Kunstjuwelengalerie Marzee

Marie-José van den Hout viert dit jaar de veertigste verjaardag van haar hedendaagse juweelgalerie Marzee en dat doet ze met een nieuwe locatie in Amsterdam voor jong talent: Intro.

Opvallende plooien

Onthullend of eerder verbergend: plooien, vouwen, draperingen zie je in de kunstgeschiedenis overal. Van de Aphrodites uit het oude Griekenland tot de inpakkunst van Christo: de fascinatie voor de drapering is een aloud gegeven. Herken je er het meesterschap van de kunstenaar in? Het thema dient zich alleszins voor een boeiende expositie.

Adrián Villar Rojas

Na opmerkelijke passages in onder meer het MOCA, het Met, Moderna Museet, dOCUMENTA (13) en de Biënnale van Venetië, ging Adrián Villar Rojas – bekend om zijn monumentale, sculpturale installaties die de nagalm suggereren van een afgelopen era – aan de slag met de historiek en context van de Oude Kerk in Amsterdam.

 

Wijnand Nuijen

Vijf Nederlandse stadsmusea laten veertig schilderijen uit het bezit van het Rijksmuseum zien in de reizende tentoonstelling ‘Koele Wateren’. Een daarvan is van de hand van Hagenaar Wijnand Nuijen.