Honger naar speciale TASCHEN-edities

Een origineel kunstwerk van David Hockney of Ai Weiwei? Een foto in beperkte oplage van Sebastião Salgado of David Bailey? Bij TASCHEN verschijnen jaarlijks kunstboeken waar verzamelaars zich op storten. Wat maakt deze uitgeverij zo succesvol? Collect sprak met verzamelaar René Rousseau en Charles de Cordier, brand and retail manager van TASCHEN.

The Art Loss Register

Al dertig jaar biedt The Art Loss Register (ALR) hulp bij het terugvinden van gestolen kunstwerken. Tijdens zijn bezoek aan de kunst- en antiekbeurs BRAFA had COLLECT een gesprek met Paul Exbrayat, belast met de Franse en Franstalige markt.

Zilversmid Dutalis

Zilverwerk heeft een onverwoestbare emotionele dimensie. Het wordt gebruikt of geschonken op belangrijke momenten in het leven en het verbindt de verschillende generaties met elkaar. Die sociale functie was des te belangrijker aan het einde van de 18e en in de loop van de 19e eeuw. In die periode was een van de grootste zilversmeden uit de Belgische geschiedenis actief: Joseph Germain Dutalis.

De saffier

We vervolgen onze reeks over edelstenen in het gezelschap van Moïse Mann, de oprichter van de Belgische juwelierszaak Manalys. Dit keer nemen we de favoriete edelsteen van de verloofden onder de loep: de saffier. Deze variant van het mineraal korund is te vinden in verschillende kleuren.

Patrick van Maris van Dijk

Wat wil de nieuwe vermogende verzamelaar? Wat zijn ontwikkelingen op de kunstmarkt? Hoe snel beweegt de beurs mee met de tijd? Een gesprek met de vertrekkend directeur van TEFAF, Patrick van Maris van Dijk.

Erik Kessels

Erik Kessels (°1966), oprichter van het Amsterdamse reclamebureau KesselsKramer, werd kortgeleden uitgeroepen tot VEA Legend, de eretitel voor reclamemensen die voor het vak veel hebben betekend. Naast communicatie is hij altijd actief geweest met kunst, met publicaties over fotografie en met verzamelen. Een wandeling met hem door de Amsterdamse Jordaan.

Caravaggio en Bernini in Amsterdam

Caravaggio en Bernini staan symbool voor barok in Rome in de eerste helft van de 17e eeuw. Als geen ander zijn de twee kunstenaars ingezet als strijders voor de Tridentijnse orthodoxie tegen het oprukkende stugge geloof uit het noorden. Met hun exuberante stijlen waarin vervoering en religieuze dogmatiek de beschouwer overtuigen van het enige ware geloof kennen zij hun weerga niet. Het Rijksmuseum belicht Barok in Rome.

Betekenis en functie van Afrikaanse kunst

Pure vormen, intrigerende blikken en rauwe simpliciteit. Afrikaanse kunst is een geliefd verzameldomein. Maar veel van de topstukken werden echter niet gemaakt om als kunstwerk te dienen… waarvoor dan wel?

Nieuwe ster: Johann Liss

De kunstmarkt is altijd op zoek naar zeldzame parels waarmee gouden zaken vallen te doen. Sinds enige tijd heerst er grote belangstelling voor het werk van de Duitse barokkunstenaar Johann Liss. Hij is nog vrij onbekend, al verscheen er aan het einde van de vorige eeuw een overzichtscatalogus van zijn oeuvre. Tegenwoordig scheren zijn (uiterst zeldzame) werken hoge toppen op veilingen.

Sublieme machtssymbolen

Van het begin van de Renaissance tot de Verlichting verzamelden vrijwel alle koninklijke families in Europa wondermooie, vermakelijke of technisch geavanceerde objecten. Vervaardigd uit de kostbaarste materialen, getuigden deze van de macht en het maatschappelijk aanzien van wie zich zulke artistieke of technologische hoogstandjes kon veroorloven. Een tentoonstelling in het New Yorkse Metropolitan Museum of Art laat ons kennismaken met de diversiteit en complexiteit van die pareltjes, die bovendien symbool stonden voor de bekwaamheid van de koninklijke eigenaars als regeerders.

Mark Manders

De wereldwijd hooggewaardeerde Nederlands-Belgische kunstenaar woont en werkt sinds 2005 in een oude textielweverij aan de rustige rand van de Belgische stad Ronse. Sculpturen, tekeningen of wat dan ook, het zijn allemaal onderdelen van het in 1986 opgestarte ‘Zelfportret als gebouw’: altijd in wording en altijd klaar. Spannend en wonderschoon. Het is te ervaren in het Bonnefantenmuseum in Maastricht, in de grote expositie ‘The Absence of Mark Manders’.

De waarde van kelims en tapijten

Ali Foumani heeft samen met zijn vrouw Parvin sinds een kleine twintig jaar een galerie met exclusieve en antieke tapijten en kelims aan de Beethovenstraat in Amsterdam-Zuid. Daarnaast is hij bestuurslid van De Koninklijke Vereeniging van Handelaren in Oude Kunst. “Verreweg het grootste deel van onze kunsthandel bestaat uit de verkoop van antieke tapijten, kelims, textiel en kunst uit Midden-Oosten. Hoe bepalen we nu de waarde van tapijten en kelims? Waaraan kun je dat zien? Een gesprek met kunsthandelaar Ali Fourmani.

Willem Bastiaan Tholen

Willem Bastiaan Tholen (1860-1931) schilderde vaak alledaagse uitzichten. Als negentienjarige tekenleraar trok hij met zijn leermeester Constant Gabriël naar Giethoorn, toen nog een rustig dorpje zonder toerisme, om daar de sloten en bruggen vast te leggen. Tegelijk hield hij ook van het interieur: een stoel in een kamer, jonge meisjes verdiept in hun boeken, of, heel anders, een slachterij met uithangende runderen. COLLECT bekijkt Tholen via zijn schilderij ‘De duiventil’.

Restaureren voor het Rijksmuseum

Vroeger heette de afdeling Conservation & Restauration, tegenwoordig Conservation & Science. Waar in andere tijden restauratoren meer ambachtslieden leken, zijn ze nu eerder wetenschappers, onderzoekers die aanvragen doen bij het NWO. Wat doen restauratoren vandaag precies? COLLECT ging op bezoek bij conservatoren van het Rijksmuseum, een van de beste restauratieateliers van de wereld.

Zo dicht mogelijk bij Van Eyck

2020 wordt het jaar Van Eyck. Wie daar niets van merkt, moet wel een kluizenaarsbestaan leven. Het MSK Gent pakt uit met een indrukwekkende tentoonstelling, het Brugse Groeningemuseum zoomt in op twee van zijn eigen topstukken, de Gentse Sint-Baafskathedraal opent een hoogtechnologisch bezoekerscentrum. Alles draait rond de restauratie van het Lam Gods, dat binnenkort twee van zijn drie restauratiecampagnes achter de rug zal hebben. COLLECT sprak met kunsthistorici, restaurators, curatoren, coördinatoren, een theoloog en een kunstenaar.

Taco Dibbits over ‘zijn’ Rijksmuseum

COLLECT wandelde met de hoofddirecteur vanaf de trappen van het kantoorgebouw van het Rijks via de tuinen naar de voorzijde van het museum door de enorme hal het reusachtige museum in. Tijdens deze wandeling sprak Taco Dibbits met ons over Rembrandt, over de emancipatoire rol van het museum, de Gouden Eeuw, de invloed van de afscheiding van België in 1830, maar ook over de duurste aankoop, over Rineke Dijkstra en over de duurste minibar ever.

Jop Ubbens over Hollands impressionisme

Vijftien jaar lang was Jop Ubbens Mister Christie’s in Amsterdam, waar hij als jonge medewerker in 1987 de 19e eeuw kreeg toegeschoven. Vandaag adviseert hij kunstverzamelaars, connaisseurs en culturele instellingen op het gebied van 19e en 20e-eeuwse Europese en exotische kunst. COLLECT sprak met hem over Breitner, Hollands impressionisme en de kunstmarkt.

Slow Fashion

Tot aan het begin van de negentiende eeuw was hergebruik en creatief omgaan met bestaande mode-items heel gewoon, vooral dan in de hogere klasse. In Dordrecht is de komende maanden een tentoonstelling te zien over deze vroegere versie van ‘Slow fashion’.