Op Grand Tour naar Italië

De vroegst bekende reizigers uit de Lage Landen die Italië bezochten waren twee Friese koningen. In de eerste eeuw n.C. reisden zij naar Rome om een verzoek voor te leggen aan keizer Nero. Zij werden, aldus de historicus Tacitus, rondgeleid langs de mirabilia van Rome en zorgden voor enige opwinding in de stad door hun bravoure en warsheid van grootstedelijke etiquette. In hun voetsporen zouden nog talloze reizigers Rome bezoeken, om vele redenen, hetzij als pelgrim, hetzij als diplomaat of als toerist.

Gezondheid!

We leven in woelige tijden nu het coronavirus de wereld op zijn kop heeft gezet. We maken ons zorgen over de gezondheid van onszelf en de onzen, de gezondheid van ons land en van de wereld. Voor het eerst in ons leven. Voor de twintigste eeuw was men echter niet anders gewend. Er waren altijd redenen om bezorgd te zijn om ieders gezondheid, jaar in jaar uit.

Spiegel im Spiegel

De mens bewondert zichzelf al even lang als hij bestaat. Spiegels zijn hiervoor reeds eeuwenlang het medium bij uitstek. Maar de functionaliteit van de spiegel reikt verder. In verschillende culturen werden ze gebruikt bij waarzeggerij of astrologie. Vandaag vinden we ze onder andere terug in het verkeer. Van het oude Egypte, de Etrusken en de Chinese Xin-dynastie, tot aan de Memphis-groep en Virgil Abloh: we reflecteren door de eeuwen heen.

Valse kunst: stand van zaken

Naar aanleiding van een valse Cranach uit de collectie van de prins van Liechtenstein en de valse meubelen uit de 18e eeuw publiceerden we in 2016 een uitgebreid dossier over vervalsingen in de kunstwereld, dat u trouwens gratis kunt downloaden op onze website. Sommige rechtszaken rond vervalsingen gaan binnenkort van start, andere zijn al achter de rug, voornamelijk in de Verenigde Staten en vooral van moderne kunst. Ze geven ons een idee wat de kunstwereld mag verwachten.

De Prentenknipper

Prenten knippen uit papier was ooit een vertrouwde volkskunstvorm in alle kustprovincies van de Noordelijke Nederlanden. Prentenknippen of papierknippen werd vooral gedaan voor welgestelde families; de meeste Zeeuwen merkten het niet eens op. Wat dorpelingen en boeren wel zagen, was een leurder van prenten, die ‘van deur tot deur trok’, een armoedige en pokdalige man met vrouw en kinderen in zijn kielzog. Jan Huisson (1798-1870), in Zeeland Jan de Prentenknipper genoemd, is een van de bekendste beoefenaars en van hem zijn bijzonder veel werken bewaard gebleven.

De smaragd

De smaragd heeft de mens altijd al gefascineerd, maar pas in de 20e eeuw wist de juwelierskunst de subtiele eigenschappen ervan ten volle te benutten. Toen er omstreeks 1920 maharadja’s met koffers vol edelstenen neerstreken in Parijs, begon in Europa een van de boeiendste hoofdstukken uit de geschiedenis van de smaragd. Onze gids is Moïse Mann, stichter van het merk Manalys en eigenaar van het prestigieuze juweliershuis Holemans.

extra zomernummer

Een extra zomernummer komt naar u toe!

Neemt u even uw agenda erbij?

De redactie van COLLECT heeft in haar planning namelijk enkele dingen heen en weer geschoven. In de nieuwe planning richten we onze blik nu al resoluut op de zomer, want met de stijgende temperaturen en vaccinaties in zicht zal ook de kunst- en cultuursector dan opnieuw volop in bloei staan. We beslisten daarom dat een extra zomereditie dit jaar onmisbaar is.

We bezorgen u voor de eerste keer ooit een juninummer, gevolgd door het gebruikelijke zomernummer. Om deze nieuwe zomereditie goed voor te bereiden nemen we graag onze tijd. Daarom bundelen we het april- en meinummer. Dit extra goedgevulde nummer bereikt u op of voor 20 april.

Uw maandelijkse portie kunst, antiek en design valt in april dus later dan normaal op uw deurmat, maar in de zomer blijven we langer aan uw zijde dan voorheen.

 

Vooruitblik: de zomer van COLLECT

Heeft u nu ook meer tijd om te lezen? En heeft u zin om u te verdiepen in boeiende kunstartikels? Uw favoriete kunstmagazine staat voor u klaar, ook in bewogen tijden. De redactie bereidt met nog meer zin en inspiratie een gloednieuw mei- en juninummer voor. Een tikje compacter dan anders, maar goedgevuld met essentiële onderwerpen en tijdloze thema’s. Want nu meer dan ooit is COLLECT de ideale manier om goed geïnformeerd te blijven over het reilen en zeilen van de kunstwereld. We hopen dat al onze lezers in goede gezondheid verkeren en wensen hen allen veel leesplezier!

Keuze van de redactie

In deze bijzondere periode zorgen wij dat u genoeg leesvoer krijgt met onze tweewekelijkse ‘Keuze van de redactie’.
Elke maandag en donderdag vindt u op deze pagina een gratis artikel, zorgvuldig geselecteerd uit ons archief door onze redacteuren Els, Christophe, Celine en Elena.
Veel leesplezier!

14 mei 2020 – Keuze van Christophe: ‘Tanagrasculpturen’ (Maartnummer, 2017)

11 mei 2020 – Keuze van Christophe: ‘Maskers in de hedendaagse kunst’ (Septembernummer, 2019)

Artemisia Gentileschi

Sinds haar werk een paar decennia geleden werd herontdekt, is de internationale faam van Artemisia Gentileschi alleen maar groter geworden. Haar succes heeft in niet onbelangrijke mate te maken met haar heel aparte persoonlijkheid, die van een vrouw die ondanks zware beproevingen haar eigen weg durfde te gaan. Voor deze eerste tentoonstelling in de National Gallery in Londen ligt de nadruk vooral op de evaluatie van haar oeuvre, waaraan ze haar plaats als vooraanstaande barokschilderes in de kunstgeschiedenis dankt.

Paul Durand-Ruel

Paul Durand-Ruel heeft de rol van kunsthandelaar en -promotor ingrijpend veranderd. Als spitsvondige ondernemer op de kunstmarkt bouwde hij een netwerk van galeries uit in Parijs, Londen, Brussel en New York. Als onvermoeibare promotor van het werk van impressionisten en postimpressionisten wist hij gaandeweg een markt voor hun werk te creëren. Dit weinig bekende gegeven komt straks uitgebreid aan bod op een tentoonstelling in Yerres, in de buurt van Parijs.

De Torlonia-marmers

Straks begint in de Musei Capitolini, in Rome, een niet te missen tentoonstelling met bijna honderd antieke marmeren bustes, standbeelden en reliëfs uit de legendarische Torlonia-collectie, gerestaureerd dankzij financiële steun van het prestigieuze juwelenbedrijf Bulgari. De stukken worden gepresenteerd in het Palazzo Caffarelli, een nieuwe tentoonstellingsruimte in de Italiaanse hoofdstad.

Kunstwerken gekaderd

Verzamelaars, conservatoren, kunstliefhebbers. Allen gaan ze op zoek naar hét werk dat hun collectie vervolledigt: een werk dat in het oog springt en hun hart verovert. Maar wat bij het kopen (of niet kopen) de doorslag geeft, is de expertise van de handelaren. Echte kenners binnen hun respectievelijke velden, niet zelden met jaren en jaren aan ervaring. Zij zoeken, ontdekken en ontleden, om zo veel mogelijk te weten te komen over een kunstobject en er een geschikte eigenaar voor te vinden. Acht van deze experts onthullen voor ons wat ze te weten kwamen.

Egyptisch textiel

De tentoonstelling ‘Textiel uit Egypte’ in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden vertelt hoe de weefsels uit de zogeheten laatantieke periode (4e–8e eeuw n.C.) in Egypte werden gemaakt en versierd. In de motieven van de versiering is goed te zien hoe verschillende culturen letterlijk en figuurlijk met elkaar werden verweven.

De chatelaine als mode-accessoire

Je zou er de voorloper in kunnen zien van de damestas, een mode-accessoire of een luxejuweel. De oorsprong van de chatelaine is evenwel stukken prozaïscher en praktischer van aard: een gordelhaak met één of meerdere kettinkjes waaraan allerlei kleine voorwerpen bengelen. Al snel groeide de chatelaine uit tot een symbool van macht: wie de sleutels bezat had toegang tot gesloten vertrekken. In de 18e eeuw werd het een modieus juweel, gedragen door zowel mannen als vrouwen.

Keuze van de redactie

In deze bijzondere periode zorgen wij dat u genoeg leesvoer krijgt met onze tweewekelijkse ‘Keuze van de redactie’.
Elke maandag en donderdag vindt u op deze pagina een gratis artikel, zorgvuldig geselecteerd uit ons archief door onze redacteuren Els, Christophe, Celine en Elena.
Veel leesplezier!

26 maart 2020: Keuze van Elena: ‘Surrealistische kunst, de terugkeer van de droom’ (Februarinummer, 2016)

TEFAF art revival

Ook editie 33 van TEFAF Maastricht blijft ongeëvenaard als bestemming voor verzamelaars binnen de meest uiteenlopende gebieden. Toch lijken sommige objecten in de schaduw te staan van de grote blikvangers. Op TEFAF 2020 maken enkele ‘underdogs’ een opvallende comeback. COLLECT ging op zoek naar kunst en voorwerpen die aan een langverwachte revival toe zijn. Voor de oplettende verzamelaar is uit het oog immers nog niet uit het hart.

2020: Rafaëljaar

“Dit is de Rafaël bij wiens leven de Natuur zelf vreesde te worden overtroffen, en bij wiens dood, met hem te sterven.” De woorden van de bevriende dichter en geleerde, kardinaal Pietro Bembo, maken deel uit van het grafschrift voor de prins der schilders die op Goede Vrijdag van het jaar 1520 het leven liet, precies op zijn 37e verjaardag. De herdenking van Rafaëls overlijden gaat opnieuw gepaard met tal van tentoonstellingen.