KMSKA heropent: van kunstkamer tot kunsttempel

KMSKA heropent: van kunstkamer tot kunsttempel

Elk museum voor ‘schone’ kunsten heeft een hoogsteigen ontstaansgeschiedenis. Zo liggen de wortels van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen (KMSKA) in het SintLucasgilde en de Academie. In de loop der tijden kreeg het museum essentiële schenkingen. Kers op de taart: in 1890 werd op het Antwerpse Zuid een heuse kunsttempel geopend. Die werd de voorbije tien jaar ingrijpend gerestaureerd en uitgebreid. Op 24 september is het zover: dan heropent het KMSKA de deuren.

Hoe big data de kunstmarkt veranderd heeft

Hoe big data de kunstmarkt veranderd heeft

De tijden waarin de prijs van een kunstwerk werd bepaald op basis van onderzoek, intuïtie en een stevig netwerk lijken voorbij. Vandaag raadplegen galeriehouders, veilinghuizen, taxateurs en verzamelaars websites als Artprice en Artnet dat het een lieve lust is. Was de kunstmarkt vroeger ondoorzichtig en elitair, vandaag lijkt hij dankzij online tools en data steeds toegankelijker en overzichtelijker te worden. Maar is dat ook echt zo? En verliest de kunst met de mystiek rond prijzen een bepaald je-ne-sais-quoi?

 

Geen inflatie met Basquiat

Geen inflatie met Basquiat

Stijging van de inflatie kan een invloed hebben op het koopgedrag op de kunstmarkt. Naast rendement op beleggingen en diversificatie van de portefeuille kan kunst kopen een reden zijn om geld veilig te stellen. Men neemt aan dat de waardestijging van op openbare veilingen verkochte kunst in de loop der tijd meestal hoger was dan het inflatiepercentage en dat kunst als belegging beter presteert dan staatsobligaties (maar minder goed dan aandelen). Voordat je begint met bieden, is het goed om een volledig beeld te hebben van de markt en de groei van een kunstenaar. Kijk hierbij naar liquiditeitstrends en de prijsevolutie. Want op de kunstmarkt, net als bij andere financiële markten, is timing alles. Vier specialisten aan het woord over het gewilde werk van Jean-Michel Basquiat.

De innovatieve kunst van Suze Robertson

De innovatieve kunst van Suze Robertson

Ze stond vooral bekend als beoefenaar van de donkere kunst. En werd in hetzelfde rijtje geplaatst als haar man Richard Bisschop. Recent onderzoek laat een heel andere kunstenaar zien. Suze Robertson (1855-1922) was haar tijd ver vooruit. Terecht besteedt Museum Panorama Mesdag in Den Haag uitgebreid aandacht aan deze eigenzinnige vernieuwer.

Neriage: een stijgende waarde op de keramiekmarkt

Neriage: een stijgende waarde op de keramiekmarkt

Na de zomervakantie staat Parijs traditiegetrouw in het teken van de keramiekkunst. Het Parcours de la Céramique et des Arts du Feu blaast dit specifieke marktsegment telkens weer wind in de zeilen, door uit te pakken met verrassende werken. Een uitstekende gelegenheid om wat dieper in te gaan op een heel aparte, zeldzame techniek die erg in trek is bij verzamelaars: neriage.

Niet verkocht, maar niet getreurd

Niet verkocht, maar niet getreurd

Veilinghuizen hebben altijd al een oplossing moeten zoeken voor stukken die niet verkocht worden. Sommige organiseren aftersales, terwijl andere mooie stukken liever een tweede keer ter veiling aanbieden. Er zijn ook stukken die gewoon worden terugbezorgd aan de eigenaar. Benieuwd naar de usances en nuances deed COLLECT een rondje langs specialisten. ‘Pakt een veilinghuis het goed aan, met een efficiënte communicatie, dan is er weinig kans dat een verzamelaar een object waarnaar hij op zoek is over het hoofd ziet’

Onno van Seggelen over handel in tekeningen

Onno van Seggelen over handel in tekeningen

Kunsthandelaar Onno van Seggelen deed goede zaken op de laatste Salon du Dessin in Parijs, de belangrijkste beurs van oude meesters op papier. Het resultaat van tot het uiterste gaan, zeker als het gaat om het verrassen van de markt en zichzelf. “Het gaat om arbeidsvreugde: het leukste is jezelf verrassen met een blad dat nog niet bekend was en dat dan helemaal tot op de bodem uitpluizen en documenteren.”

Tiffany & Co.: een legendarisch juweliershuis

Tiffany & Co.: een legendarisch juweliershuis

 

Tiffany & Co. is het oudste nog bestaande juweliershuis ter wereld. Het begon allemaal in september 1837, toen twee voormalige klasgenoten, Charles Lewis Tiffany en John Barnett Young, een winkel in kleine fantasieartikelen openden in New York (Broadway nr. 259). Sinds de oprichting staat het huis bekend om zijn oogstrelende en toch betaalbare luxeartikelen, een mix van virtuositeit en typisch Amerikaans pragmatisme. Een tentoonstelling in de Saatchi Gallery in Londen blikt terug op de fascinerende geschiedenis van Tiffany & Co.

 

Het wilde woud van dromen

Het wilde woud van dromen

 

Al sinds het begin der tijden spreekt de boom tot onze verbeelding. Tal van religies en volkeren hebben bomen een plaats gegeven in hun scheppingsverhalen. Denk maar aan de boom des levens en de boom van de kennis van goed en kwaad uit de Hof van Eden. Ook menig kunstenaar is gefascineerd door bomen. Hoe bomen kunst worden, ontdekken we op twee grote tentoonstellingen, nog te bezoeken tot aan het einde van de zomer: Boomdromen in het Emile Verhaeren Museum in Puurs-Sint-Amands en La Forêt Magique in het Palais des Beaux-Arts in Rijsel. Een ideaal moment, nu de bomen zich in hun volle pracht laten bewonderen.

 

Wandvullende wonderen

Wandvullende wonderen

 

Groot, groter, grootst! Het Rijksmuseum toont deze zomer een verscheidenheid aan de grootste werken op papier uit eigen collectie. Het is een unieke kans om tekeningen, prenten en foto’s te laten zien die vanwege hun grote formaat en kwetsbaarheid doorgaans verborgen blijven. Met XXL Papier gaat het museum letterlijk ‘out of the box’. Zowel de specialist als de geïnteresseerde museumbezoeker heeft deze objecten slechts sporadisch of nooit eerder aan museummuren gezien. Juist die werken moeten nu eens een podium krijgen, vond Jane Turner, voormalig hoofd van het Rijksprentenkabinet.

 

Amandine David: de importantie van ambacht

Amandine David: de importantie van ambacht

 

Vanuit haar Brusselse atelier werkt Amandine David aan een eigenzinnig oeuvre. Daarin brengt ze op het eerste gezicht tegengestelde elementen zoals ambachten en technologie op een frisse manier samen. Zo stelt ze vragen bij de toenemende digitalisering en stimuleert ze de menselijke dialoog. Op uitnodiging van Space Caviar (de Italiaanse onderzoeks- en architectuurstudio van Joseph Grima en Tamar Shafrir) en Sheida Ghomaschi werkte ze mee aan de catalogus voor het paviljoen van Oezbekistan op de Biënnale van Venetië. ‘Hoewel we technologie best mogen omarmen, moeten we ervoor zorgen dat we de mens steeds op de eerste plaats blijven zetten’

 

De vele gezichten van Ghana

De vele gezichten van Ghana

 

De Brusselse galerie Maruani Mercier groeit uit tot een platform voor jonge Ghanese kunstenaars. De veelbelovende Kwesi Botchway en Cornelius Annor kregen elk een residentie in The Warehouse, de ruimte van MARUANI MERCIER in Zaventem, en een soloshow in de galerie. De stand met uitsluitend werk van Dankyi Mensah werd op Art Brussels volledig leeggekocht. En vorig jaar vlogen alle werken van Emmanuel Taku’s solo-expositie in de galerie de deur uit toen de verf nog nat was. Elk van hen geeft een nieuw gezicht aan Ghana.

 

Reisgezellen

Reisgezellen

 

De mens heeft zich altijd moeten verplaatsen en nam daarbij vaak spullen met zich mee. Eeuwenlang gebruikte men daarvoor stevige houten koffers. In de middeleeuwen waren dat zelfs heuse meubelen, die men ook kon gebruiken om op te zitten. In de 19e eeuw kwamen er steeds betere transportmiddelen: eerst de trein, daarna de auto en natuurlijk ook de grote passagiersschepen. In de 20e eeuw volgde het vliegtuig. Reistassen en -koffers werden steeds gevarieerder, gespecialiseerder én modieuzer, van hoedenkoffers tot zowaar een bedkoffer (met opklapbed). Gaandeweg werden de reiskoffers lichter, makkelijker te hanteren en steeds beter aangepast aan de bergruimten. Grote modehuizen zoals Hermès, Vuitton, Goyard en Moynat danken hun faam aan schitterende uitvindingen op dit gebied.

 

Van Rysselberghe: schilderen met licht

Van Rysselberghe: schilderen met licht

 

Kun je geluk, dat onbestemde en ongrijpbare gevoel, schilderen? Théo van Rysselberghe (1862-1926) was een van de kunstenaars die die uitdaging hebben aangegaan. Zijn favoriete thema’s waren zonovergoten landschappen van Vlaanderen tot Marokko, zeegezichten, societyportretten en vrouwelijk naakt. Op de kunstmarkt worden voor de divisionistische schilderijen van Van Rysselberghe recordbedragen geboden, maar de rest van zijn oeuvre is nog altijd best betaalbaar. Een voorproefje van zijn werk bekijken? Dat kan op de tentoonstelling Schilder van de zon, te zien in Singer Laren.

 

IVOOR ONDER STRENG TOEZICHT

IVOOR ONDER STRENG TOEZICHT

 

Ivoor is een paradoxaal materiaal. Vroeger werd het geassocieerd met praal, luxe en raffinement. Tegenwoordig is het een symbool van brutale commerciële uitbuiting van de natuur door de mens. Vroeger zag men enkel het kostbare object en vergat men de olifant waar het ivoor vandaan kwam. Nu ziet men enkel nog de olifant en is elk object van ivoor potentieel verdacht. Om stropers de pas af te snijden en die prachtige dieren te behoeden voor uitsterven is de ivoorhandel nu streng gereguleerd. Die strikte regels gelden niet alleen voor het ruwe ivoor van recentelijk gedode olifanten, maar ook voor objecten van oud ivoor. Dat heeft een sterke impact op de markt. Handelaars moeten zich nu noodgedwongen beperken tot stukken van uitgelezen kwaliteit. Maar de mooiste stukken zijn te zien voor iedereen op de tentoonstelling Ivoire Ivoires, in Centre Antoine Vivenel in Compiègne.

 

Keeping up with Rachel Jones

Er rijst een nieuwe ster aan het kunstfirmament: Rachel Jones, pas 31 jaar oud. De laatste maanden is zij zichtbaar bezig aan een opmars in de kunstwereld. COLLECT nam samen met Bonhams-experts Jones’ recente wereldrecord onder de loep en gaat na wat verzamelaars beweegt. “De belangstelling voor haar werk vóór de veiling was duidelijk, maar dat betekent niet altijd dat bieders er tijdens een veiling ook om zullen vechten. Hier hebben we duidelijk gezien dat verzamelaars vastbesloten waren om tot het uiterste te gaan om haar werk te verwerven.”

De bamboekunst van Tanabe Chikuunsai IV

Je zou denken dat alle mogelijkheden die natuurlijke materialen bieden al lang zijn uitgeprobeerd. Fout gedacht! Dankzij kunstenaars als Tanabe Chikuunsai IV gaat de zowel esthetische als symbolische vernieuwing verder, met verrassende resultaten. De Japanse kunstenaar is al jaren geboeid door bamboe, een houtgewas dat oneindig veel mogelijkheden biedt. Bamboe is tegelijk buigzaam en sterk. Je kunt het plooien, vlechten en er zelfs sculpturen van maken. Met dit vooral in Azië voorkomend gewas creëert Tanabe Chikuunsai IV (°1973) buitengewoon esthetische en geraffineerde werken, stuk voor stuk pareltjes van vlechtwerk. Zijn aanpak is geïnspireerd op het traditionele Japanse vlechtwerk.

De reizende ster van Judith Leyster

Bij velen is Judith Leyster voornamelijk bekend als een leerlinge van Frans Hals. Alleen is zij vrijwel zeker niét door Hals opgeleid. Het is maar een van de vele misverstanden en vraagtekens die nog bestaan rond deze zeventiende-eeuwse schilder uit Haarlem. Zelfverzekerd kijkt ze ons aan vanaf haar vrolijke zelfportret. Maar wie was Judith Leyster, en wat laat ze na? Het is kunsthistoricus Pieter Biesboer, 32 jaar lang curator van het Frans Hals Museum in Haarlem, die graag duidelijkheid schept over Leyster. “Dat sommige van Judith Leysters vroege genrestukken bijna levensgroot zijn, toont durf.”